6 Şubat 2012 Pazartesi

Hayat Tevafukları Sever

Birbirinden ayrı çok sayıda tesadüf birleşerek tamamen farklı bir tevafuk meydana getirebilirler mi? Sanırım bugün bu soruya cevap olabilecek bir olay yaşadım. Yakın zaman önce İstanbul'da iş buldum ve  çalışmaya başladım. Geçen cumartesi işteyken, hiç hesapta yokken işverenim geldi ve bir proje için benden pazartesi, yani bugün, Karaköy'de perşembe pazarından uygun manometre bakmamı istedi. Bugün sabah uyanır uyanmaz perşembe pazarının yolunu tuttum. Aradığımı bulmak için birçok dükkan dolandım, bir çok iş merkezine girip girmeme konusunda kararsızlıklar yaşadım ama en sonunda Necati bey caddesinde uygun bir iki örnek buldum. Çalıştığım Şirket  Havalimanında, işe gitmek  için Kabataş-Bağcılar hattından Aksaray metrosunda aktarma yapıp gidecektim. Karaköy durağında bekleyen tramwaya binecektim ki büfeden bir şeyler almak için bekleyip sonraki tramwayı bindim. Aksarayda inip metroya doğru epey yol almıştım, son anda Aksaray'da resmi bir kurumdan yapmam gereken bir iş olduğunu hatırlayıp, haftaiçi başka fırsat bulmam,bari işimi halledeyim diyerekten geri döndüm. İşimi hallettim. Metro istasyonua girip, bekleyen iki metrodan soldakine bindim rastgele. İlk vagona binecektim ki tamamen anlamsız bir hisle ikinci vagona girdim. Biraz ilerledim. Boş bulduğum değil de içimden gelen bir koltuğa oturdum. Tam karşımda bu şehirden bin km uzakta bir lisede birlikte okuduğumuz, yedi yıldır görüşmediğim lise arkadaşımı gördüm. Sormadım ama muhtemelen arkadaşımın da o metroya binene kadar seçimlediği bir küçük hikayesi vardır.

4 yorum:

  1. tesadüf diye bir şey yoktur Ömer bey... yaşadığımız her anın, her olayın ve insanın bir anlamı vardır. bazen biz hiç anlayamasakta :) doğru kelime tevafuk...
    sevgi ve selamlar,

    YanıtlaSil
  2. yazmadan önce tesadüf-tevafuk kavramlarını nasıl algıladığım, bu kavramlardan ne anladığım konusunda epey düşündüm. Eğer kendi irademle çeşitli olası durumlardan veya seçeneklerden sonucunun nasıl olacağını bilmeden rasgele veya içimden gelerek bir seçim yapıyorsam, yaptığım her seçim bir tesadüftür. Bütün insanlara kendi kaderlerini yönünü tayin edebilmesi için irade bağışlayan Allah, insanların sahip oldukları kendi öz iradeleriyle seçim yapacağı ihtimalleri de yaratmıştır. Milyonlarca insanın yaşadığı bu şehirde iki arkadaşın kendi iradeleriyle nasıl sonuçlanacağını bilmeden rastgele yaptıkları seçimler sonucu karşılaşması ise Allah’ın iradesiyle belli bir nizam içinde oluşan bir Tevafuktur. Eğer tesadüf sözcüğünü, bir şeyin kendi kendine, dışarıdan bir müdahale olmadan belli bir düzen ve uyum içinde gerçekleşmesi olarak tanımlıyorsanız bence de tesadüf diye bir şey yoktur.

    YanıtlaSil
  3. her seçimin bir hikmet dahilinde olduğu inancındayım... son cümlede ki tanım gibi algılıyorum tesadüfü...

    YanıtlaSil
  4. TDK böyle açıklamış :
    1. isim Yalnız ihtimallere bağlı olduğu düşünülen olayların kesin olmayan, değişebilen sebebi
    "Öyle bir tesadüf olsa ki bir saatçik şu doktorla oturup konuşabilse!" - M. Ş. Esendal
    2. Rastlantı, rast geliş
    "Bilmeden acı bir tesadüfün eliyle Hakan'a giden bir armağana taarruz etmiş ve büyük bir günah işlemişti." - N. Hikmet

    Ben bayılıyorum böyle tesadüflere. Güzel bir anı olmuş ama bazen de hiç görmek istemediğimiz birileriyle bu tesadüfleri yaşayınca hiç de hoş olmuyor. Kaleminize sağlık:)

    YanıtlaSil